skip to Main Content

Zoals de meeste van onze zondagen zijn we ook deze dag weer met zijn tweeën gaan wandelen, mijn vrouw en ik.  Onlangs keek ik vanuit de auto uit over een prachtig, voor mij nieuw, natuurgebied, de Sallandse Heuvelrug.  Je komt er, door vanuit Holten over de Holterberg te rijden richting Hellendoorn.  Je meandert dan door een afwisselend gebied met bos en heide, heuvel op, heuvel af, met als hoogste punt, de Noetselerberg, van waar je kilometers ver kunt kijken. Als je dit hebt gezien dan krijg je zin om daar te gaan wandelen, althans zo vergaat t mij.

Angelique en ik hebben een praktijk voor coaching en therapie en zijn gemiddeld zo’n 60 uur per week gepassioneerd met ons werk bezig dat bestaat uit het voeren van veel, vaak diepgaande gesprekken met daarnaast een heleboel computeruren.  Je begrijpt dat we aan het einde van de week met een vol hoofd zitten.  Het laatste wat ik dan wil is nog meer informatie tot me nemen door een boek te lezen of een film te kijken. Ik wil “afdraaien”, me ontdoen van alles wat ik die week heb gezien en gehoord en me weer opladen.

Herken je hier iets in? Het gevoel van “vol zitten”? Vol van informatie en indrukken? Een moe hoofd? Niet meer in staat om nog iets op te nemen? Je niet kunnen concentreren? Mogelijk gepaard gaande met frustratie en chagrijn?

Daar is gemakkelijk iets aan te doen. Heel natuurlijk en eenvoudig met een methode die al sinds miljoenen jaren proefondervindelijk zijn nut heeft bewezen; de natuurwandeling.

Hoe werkt deze methode?

  • Kleed je niet te warm aan, maar wel warm genoeg en neem een rugtas mee met een flesje water en wat fruit voor onderweg.
  • Zoek een wandelroute met een afstand die je met enige moeite net aan kunt lopen. Er zijn duizenden wandelroutes te vinden op internet, ze zijn er zelfs met onlinenavigatie. Een stem uit je mobiel wijst je dan de weg, maar je kunt ook naar 1 van de vele bezoekerscentra gaan die er door Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer bij de mooiste natuurgebieden in ons land zijn gebouwd. Daar is ruim parkeergelegenheid en een restaurant voor koffie, thee of een biologische lunch. Van daaruit worden er verschillende wandelroutes aangegeven met gekleurde plaatjes. Kies gerust voor een pittige route.
  • En dan begint het: ga wandelen. Begin rustig, een slentertempo, tot je spieren warm geworden zijn. Ga dan steviger wandelen tot je in een lekkere cadans komt.
  • Praat zo min mogelijk met degene naast je. Doe geen oortjes in om muziek te luisteren.
  • Voel je lijf hoe warm wordt en het bloed sneller gaat stromen. Voel je voeten op de aarde en kijk om je heen, voel de lucht, de wind om je gezicht en open je voor de leven gevende energie van de natuur. Zet al je zintuigen open.
  • Als je wilt kun je onderweg op een bankje bij een mooie uitzichtplek gaan zitten om even uit te rusten en wat te drinken of te eten. Blijf niet zo lang zitten dat je begint af te koelen.
  • Ga niet klagen als het tegen het eind van de tocht wat zwaar gaat worden. Geniet je vermoeidheid en stap lekker door. Je kunt dit aan.
  • Bij de finish aangekomen mag je jezelf en je wandelgenoot trakteren op een lekkere bak koffie of warme chocolademelk met appeltaart en een flinke toef slagroom. Als je dan ook nog een poos bij een open vuur kunt zitten dan is de helemaal ontstressdag

Ik wens je veel ontspanning.

 

Back To Top